Karin Netten, directeur KASKO (voorheen Kameroperahuis): "De muren lijken muziek te maken." "Met Op wacht heeft Eva Beunk een zinderende auditieve ervaring gecreëerd. Als bezoeker ervaar je het fort van binnenuit. De grootsheid, complexiteit, de kieren, hoeken en tunnels ervaar je via de muziek. Deze compositie komt tot stand door een ingenieus construct van plaatsing en verplaatsing van musici en de bezoeker zelf. De musici zijn op verschillende plekken in het fort opgesteld. Deze opstelling wisselt meerdere keren. Sommige musici zijn zichtbaar, of kom je plots tegen waar je het niet had verwacht, anderen staan ergens in de krochten van het fort en worden niet zichtbaar, geen idee waar ze zich bevinden. De muren lijken muziek te maken. Daarnaast ben je als bezoeker ook mede verantwoordelijk voor je eigen ervaring, al wandelend door het fort verandert de compositie door je eigen verplaatsing. Op wacht is een zeer weldoordachte, indrukwekkende muzikale constructie."
Een bezoeker "De echo's van het fort maken de verplaatsings-scènes heel bijzonder" "Ik vond Op Wacht een bijzondere beleving, op een goede manier wel! De echo's van het fort maken de verplaatsings-scenes heel bijzonder en hadden in het begin iets onheilspellends, maar gaven ook mooi aan wat voor plek het is en hoe groot het fort is! Het was mooi hoe de groep werd verdeeld en weer bij elkaar kwam. Dit soort muziek ligt niet in mijn straatje en ik val niet in de doelgroep voor een opera en een van de scenes duurde voor mij wel te lang, maar deze opzet is, denk ik, voor een breed publiek geschikt."